12 stycznia 2014 - Medea między Wschodem a Zachodem - spotkanie z Ovljakulim Chodżakulim

12 stycznia 2014 - Medea między Wschodem a Zachodem - spotkanie z Ovljakulim Chodżakulim

12 stycznia 2014 roku odbyło się pierwsze w tym roku spotkanie do kawiarni "Piosenka o porcelanie". MEDEA MIĘDZY WSCHODEM A ZACHODEM - Spotkanie z cyklu "Opowieści o współistnieniu". Gościem specjalnym był OVLJAKULI CHODŻAKULI, jeden z najwybitniejszych twórców teatralnych Azji Centralnej.

W trakcie spotkania odbyła się rozmowa z reżyserem oraz pokaz filmów dokumentujących jego realizacje teatralne "Medei" w oparciu o dramaty Eurypidesa, Seneki i Szekspira, oraz tradycje rytualne Turkmenistanu, Kazachstanu i Tadżykistanu.

Ovljakuli Chodżakuli - urodzony w 1959 roku, niezależny reżyser teatralny. Pracował w teatrach w Turkmenistanie, Ukrainie, Kirgistanie, Kazachstanie, Rosji, Francji czy Uzbekistanie.

Wyreżyserował 60 sztuk teatralnych autorstwa uznanych światowych i klasycznych dramatugrów takich jak: Eurypides, Sofokles, William Shakespeare, George Byron, Oscar Wilde, Thomas Mann, Gotthold Lessing, Carlo Goldoni, Eduardo De Filippo, Dario Fo, Franca Rame, Garcia Lorca, Kobo Abe, Monzaemon Chikamatsu czy Alisher Navoi.

Jego filmy to między innymi "Edyp" Sofoklesa i Seneki; "Idąc pod prąd" / "Going Against the Stream", film dokumentalny o artyście Igorze Sawickim oraz "Ilkhom XX" opowiadający o międzynarodowym festiwalu muzyki współczesnej i teatru w Uzbekistanie.

Teatr Ovlyakuli Khodjakuli to fenomen paradoksu w Azji Centralnej. Łączy on elementy z rosyjskiej szkoły teatralnej z najnowszym trendem do suwerenności, wyrażającym artystyczną koncepcję teatru, który jest absolutnie wolny od wyidealizowanych okowów ery sowieckiej.

Reżyser nie zatracił swojej pasji do badań artystycznych w "czasie wielkich zmian" i stał się jednym z popularniejszych reżyserów w Azji Centralnej. Ovlyakuli jest oddany odwiecznym uniwersalnym wartościom, pasjom i uczuciom, nie próbując jednocześnie osiągnać w swojej pracy rynkowych, pragmatycznych czy tymczasowych celów. Jest oddany teatrowi totalnemy wyrażającemu wierzenia i uczucia różnorodnych kultur i narodów.

Przeczytaj więcej: