18 lipca 2013 - Camera Pro Classica

18 lipca 2013 - Camera Pro Classica

18 lipca 2013 roku o godz. 20.00 w Białej Synagodze odbył się koncert Małgorzaty Sarbak - partity klawesynowe J. S. Bacha.

Camera Pro Classica to program prezentacji muzyki klasycznej pod opieką artystyczną Stanisława Czyżewskiego, który zaprosił do współpracy młodych, wybitnie utalentowanych muzyków ze szkół i akademii muzycznych. Camera Pro Classica to cykl koncertów począwszy od Bacha, Vivaldiego po Achrona, Szostakowicza i Pendereckiego.

Biała Synagoga
godz. 20.00

Program: partity klawesynowe J. S. Bacha.

Partity, będące poważnym wyzwaniem dla każdego klawesynisty, to muzyczny traktat podsumowujący osiągnięcia Bacha w dziedzinie formy suitowej. Niezwykle wymagające, różnorodne i nade wszystko nowatorskie, zostały wydane przez samego kompozytora i oznaczone jako Opus 1 – pierwsze wydane dzieło. Ich ukazanie się w 1731 roku, jako pierwsza część cyklu Clavier Übung, wywołało sensację w świecie muzycznym. Nikolaus Forkel (pierwszy biograf Bacha) opisywał je następująco: „Nigdy dotąd nie widziano i nie słyszano tak znakomitych kompozycji klawesynowch. I każdy, kto nauczył się dobrze kilku takich utworów, mógł z ich pomocą zrobić w świecie karierę“.




Małgorzata Sarbak - klawesynistka, pedagog (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fr. Chopina w Warszawie – Sekcja Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, studiowała w Bostonie (New England Conservatory, J. Gibbons). Otrzymała szereg stypendiów na kursy mistrzowskie prowadzone przez H. Dreyfus, B. van Asperen, J. Van Imerseel, K. Haugsand, J. Ogg, M. van Delft, R. Hill, W. Kłosiewicz (Francja, Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Polska). Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, które wytypowało ją do reprezentowania Polski na międzynarodowym konkursie EBU „New Talent” 2005 w Bratysławie. Jako solistka koncertowała i nagrywała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Morphing Chamber Orchestra (współpraca z Andreasem Schollem) podczas wielu festiwali w Polsce i za granicą (m.in. Nantes, Bilbao, Tokio, Berlin). Oprócz typowego dla klawesynu repertuaru XVII i XVIII wieku, interpretuje również dzieła klawesynowej muzyki współczesnej. W 2010 roku dokonała światowej prapremiery utworu Pawła Szymańskiego na klawesyn solo “Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski”. W 2011 roku, na zaproszenie niemieckiego pianisty Tobiasa Kocha, zagrała koncerty w zamku w Bad Krozingen (Niemcy), mając do dyspozycji słynną kolekcję instrumentów historycznych. Występy te zaowocowały w propozycje fonograficzne oraz kolejne zaproszenia koncertowe. Małgorzata tworzy także muzykę do spektakli teatralnych (Teatr Dramatyczny w Warszawie: „Daleko od Wichrowych Wzgórz”; Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: „Aleksandra. Rzecz o Piłsudskim“, „Na Boga!“). Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową (spektakl baletowy „Tańczmy Bacha”). Pracuje podczas Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.


Uwielbia koncertować także w miejscach nietypowych dla muzyki klasycznej docierając w ten sposób do zupełnie innej publiczności i przekonując ją jednocześnie, że muzyka ta nie musi być poważna i nudna. W warszawskich klubokawiarniach (Chłodna 25, Nowy Wspaniały Świat, Pardon To Tu) dała już wiele koncertów zarówno solowych jak i kameralnych, zapraszając do współpracy nie tylko specjalistów z dziedziny stylowego wykonawstwa muzyki dawnej (m. in. koncerty klawesynowe J. S. Bacha z Marcinem Maseckim na pianinie). Niedługo ukaże się jej solowa debiutancka płyta zawierająca komplet Partit klawesynowych J. S. Bacha, której wydawcą będzie warszawska wytwórnia LADO ABC, a partnerem Narodowy Instytut Audiowizualny.