24 marca 2012 - INNER EAR: BREATHING STEEM [FOTO]

24 marca 2012 - INNER EAR: BREATHING STEEM [FOTO]

Inner Ear ponownie odwiedził ze swoim koncertem Sejneńską Spółdzielnię Jazzową. 24 marca 2012 roku o godz. 19.00 zespół zaprezentował utwory ze swojego debiutanckiego albumu BREATHING STEEM.

INNER EAR - BREATHING STEEM

Mikołaj Trzaska (Polska): saksofony, klarnet basowy
Steve Swell (USA): puzon,
Per-Âke Holmlander (Szwecja): tuba
Tim Daisy (USA): perkusja

Po udanym roku koncertowym w Austrii, Stanach Zjednoczonych i Polsce, kwartet wydał swój debiutancki album BREATHING STEEM. Muzycy spotkali się po raz pierwszy jesienią 2008 roku, pod czas pracy nad projektem orkiestry Resonace, Kena Vandermarka, którego są stałymi członkami. Po wspólnym improwizowanym koncercie, postanowili powołać do życia zespół o nazwie INNER EAR. Pomysłodawcą jest saksofonista i kompozytor Mikołaj Trzaska. Muzyka tego osobliwego kwartetu to nic innego jak kontynuacja tradycji improwizowanego Jazzu, poszerzona o świeże spojrzenie, muzyków pochodzących z różnych krajów świata. Uwzględniająca zachodzące zmiany historyczne i społeczne. Muzyka INNER EAR jest dobrym przykładem, że Jazz jest wciąż źródłem inspiracji, Kwartet., łączy rozmaite tradycje: jazz tradycyjny, sonorystykę i muzykę współczesną, na styku tych stylów mamy do czynienia z nowym, intymnym światem. Główną ideą zespołu jest forma dialogu akustycznych instrumentów. Podczas improwizacji muzycy przyjmują różne rodzaje narracji, od roli akompaniatorów, którzy z poszczególnych fraz budują skomplikowane struktury kompozycyjne aż do roli solistów. Dzięki poszukiwaniom współbrzmień, zatracają się granice pomiędzy brzmieniami instrumentów. Zaskakująca jest również ekspresja tria. Dynamika oscyluje pomiędzy bardzo delikatnymi detalami aż po silne, niemal rockowe akcenty. Wszystkich muzyków kwartetu łączy wspólna cecha - każdy stworzył własny język wyrazu, który wykorzystuje w improwizacji. I chodź skład instrumentalny jest w całości tradycyjny i akustyczny, muzyka kwartetu brzmi bardzo współcześnie.

O muzykach:

Mikołaj Trzaska (Polska): saksofony, klarnet basowy Wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Piszę Muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego, Roża i Dom Zły. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, kwartetu klarnetowego IRCHA, członkiem m.in: Resonance - Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonującego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około czterdziestu płyt.

Steve Swell (USA): puzon puzonista i kompozytor, nagrywał i koncertował z wieloma z najlepszych muzyków jazzowych; począwszy od przedstawicieli mainstreamu Lionela Hamptona i Buddy Richa, aż po czołowych przedstawicieli awangardy, takich jak Anthony Braxton czy Jameel Moondoc. Swell wydał ponad 20 płyt jako leader lub co-leader, a wziął udział w nagraniu siedemdziesięciu innych.

Per-Âke Holmlander (Szwecja): tuba Szwecki tubista i puzonista basowy. Jest wybitnym wirtuozem gry na tych, rzadziej spotykanych, instrumentach. Dzięki wspaniałej technice i umiejętności improwizacji bardzo często zapraszany do najlepszych zespołów awangardowych – jest stałym członkiem słynnego Chicago Tentet Petera Broetzmanna.

Tim Daisy (USA): perkusja Od 1979 roku jest znanym i cenionym perkusistą. aktywnym członkiem Chicagowskiej sceny kreatywnego Jazzu. Kompozytor i aranżer, koncertuje i nagrywa z wieloma słynnymi muzykami. współpracuje z Kenem Vandermakiem, Davem Rempisem oraz legendarnym saksofonistą Fredem Andersonem. Jest doskonale znany na amerykańskiej i europejskiej scenie jazzowej. Jest stałym członkiem formacji Vandermark Five, Frame Quartet, Rempis Percussion Quartet, The Engines, oraz liderem własnych zespołów. Uczestniczył w nagraniach kilkudziesięciu płyt całej plejady gwiazd amerykańskiej muzyki improwizowanej.

Zobacz relację z koncertu INNER EAR  z Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej w 2010 roku.

O koncercie w Radiu 5.