Pogranicze partnerem programu DisTerrMem

Pogranicze partnerem programu DisTerrMem

W marcu 2019 roku rozpoczyna się DisTerrMem, trzyletni międzynarodowy program badawczy, w którym Fundacja Pogranicze jest jedną z organizacji partnerskich.

Liderem projektu "Disputed Territories and Memory" jest Uniwersytet w Bath (Wielka Brytania). Pozostali partnerzy to: Uniwersytet Warszawski, Narodowa Akademia Nauk w Armenii, Forman Christian College z Pakistanu i Fundacja Educational and Cultural Bridges z Armenii. Projekt finansowany jest w ramach europejskiego programu Horyzont 2020.

Celem projektu jest stworzenie forum współpracy i wymiany dla naukowców, pracowników organizacji obywatelskich i praktyków kultury z Polski, Armenii, Pakistanu i Wielkiej Brytanii, którzy zajmują się refleksją i praktyką w obszarze pamięci terytoriów i społeczności postkonfliktowych. W ramach działań projektowych uczestnicy odbywać będą pobyty badawcze w organizacjach partnerskich, uczestniczyć w warsztatach i konferencjach i wspólnie pracować nad publikacją. Prace badawcze dotyczyć będą roli przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, praktyków kultury, państw narodowych i organizacji regionalnych w przezwyciężaniu konfliktów i sporów dotyczących pamięci historycznej. Prace te prowadzone będą w oparciu o doświadczenia trzech kluczowych regionów: Europy, Azji Południowej i Południowego Kaukazu.

W ramach działań projektowych, do Krasnogrudy przyjeżdżać będą na pobyty badawcze naukowcy z Armenii i Wielkiej Brytanii. Korzystać oni będą ze zbiorów Centrum Dokumentacji Kultur Pogranicza, ale też poznawać pracę Pogranicza w praktyce. Konferencja podsumowująca cały program planowana jest w 2021 roku w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie.

Instytucje partnerskie

https://www.ec-bridges.com/projects/71-three-year-horizon-2020-project-disputed-territories-and-memory.html

http://www.is.uw.edu.pl/?s=Disputed+Territories+and+Memory

https://www.fccollege.edu.pk/fccu-department-of-political-science-and-three-year-eu-funded-horizon-2020-project/

Strona projektu