24-25 września 2008 - Kultura dialogu – Ars Nova XXI wieku

Podczas konferencji "Dylematy edukacyjne w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo" Krzysztof Czyżewski wystąpił z odczytem "Kultura dialogu – Ars Nova XXI wieku"

PROGRAM KONFERENCJI

„DYLEMATY EDUKACYJNE

W SPOŁECZEŃSTWACH ZRÓŻNICOWANYCH KULTUROWO”

24-25 września 2008, Warszawa

24 września 2008 (środa) 

09.00-10.00 - rejestracja uczestników konferencji

10.00-11.30 - otwarcie konferencji

Wystąpienia otwierające

Prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz (Uniwersytet w Białymstoku)

Edukacja międzykulturowa w procesie kreowania nowego paradygmatu współistnienia w wielokulturowym świecie.

Krzysztof Czyżewski (Fundacja Pogranicze)

Kultura dialogu – Ars Nova XXI wieku.

11.30-12.00 - przerwa kawowa

12.00-13.30 - obrady plenarne „Teoretyczne problemy edukacji międzykulturowej”

Dr hab. Krystyna Błeszyńska (Uniwersytet Warszawski)

Edukacja międzykulturowa jako czynnik rozwoju i integracji zbiorowości wielokulturowych.

Dr Andrey Lymar (Rosyjski Państwowy Technologiczny Uniwersytet w Moskwie, Rosja)

Aspekt kulturologiczny procesów integracyjnych w kształceniu.

Dr Shlomi Doron (Ashkelon Academic College, Izrael)

Korczak’s Ideas in Anthropological Perspective.

Dr hab. Marzena Dymek-Maciejewska (Akademia Pedagogiki Specjalnej)

Kompetencje wielokulturowe – między dystansem i bliskością.

13.30-15.00 - przerwa obiadowa

15.00-16.30 - obrady w sekcja

SEKCJA 1: SPOŁECZNO-PRAWNE PODSTAWY EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ

Dr Julita Orzelska (Uniwersystet Szczeciński)

Poczucie samotności człowieka peryferyjnego – nadzieja czy klęska? - w ujęciu Thomasa Mertona.

Dr Matylda Gwoździcka-Piotrowska (Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa)

Prawne aspekty migracji.

Mgr Małgorzata Kozak (Uniwersytet Jagielloński)

Prawa dzieci mniejszości narodowych i etnicznych oraz cudzoziemców w polskim systemie edukacji.

Mgr Ewa Horba, mgr Emilia Żyłkiewicz (Uniwersytet w Białymstoku)

Zjawisko migracji w wielokulturowym społeczeństwie Holandii.

SEKCJA 2: PRZEZWYCIĘŻANIE STEREOTYPÓW I UPRZEDZEŃ

Dr hab. Barbara Weigl ( Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)

Praktyczne konsekwencje badań nad uprzedzeniami etnicznymi. Edukacja międzykulturowa w /"jednokulturowej"/ Polsce.

Dr Grzegorz Mazurkiewicz (Uniwersytet Jagielloński)

Edukacja wielokulturowa elementem rozwoju, czyli o pożytkach wyjścia ze szkoły.

Dr Ilona Nowakowska-Buryła (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej)

Między stereotypem a rzeczywistością – postrzeganie osób odmiennych kulturowo przez uczniów szkoły podstawowej.

Mgr Ekaterina Lymar (Szkoła nr 587 w Moskwie, Rosja)

Rozwój umiejętności kreatywnych u nastolatków jako środek przezwyciężenia fobii narodowokulturowych.

Mgr Marta Zientek (Uniwersytet Jagielloński)

Czy jesteś Nomadem? O czasie, przestrzeni i tożsamości w procesach nauczania i uczenia się ludzi dorosłych.

SEKCJA 3: DOBRE PRAKTYKI EDUKACYJNO-SPOŁECZNE W SPOŁECZEŃSTWACH ZRÓŻNICOWANYCH KULTUROWO

Dr hab. Mariusz Jędrzejko (Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej)

Aspiracje i dylematy edukacyjne młodzieży z grup mniejszości narodowych w Warszawie.

Szanse oraz nowe typy naznaczenia i wykluczenia.

Dr Barbara Pasamonik (Akademia Pedagogiki Specjalnej)

Zderzenie cywilizacji i wojna płci w obrębie francuskich przedmieść. Edukacyjny projekt stowarzyszenia „Ni Putes Ni Soumises”.

Dr Iwona Pugacewicz (Uniwersytet Warszawski)

Jak to robią Francuzi? O edukacji wielokulturowej na poziomie gimnazjum i liceum na wybranych przykładach szkół paryskich.

Mgr Anna Musiał-Gąsiorowska (Uniwersystet Szczeciński)

Muzeum jako przestrzeń edukacji wielokulturowej.

Dr Krystyna Najder-Stefaniak (Szkoła Wyższa Gospodarstwa Wiejskiego)

Spotkanie i dialog w pedagogice twórczości.

16.30-16.45 - przerwa kawowa

16.45-18.15 - panel dyskusyjny „Przedstawiciele mniejszości kulturowych o polskim systemie edukacji”

20.00 – uroczysta kolacja

25 września 2008 (czwartek)

08.30-09.00 - rejestracja uczestników konferencji

09.00-11.00 - obrady plenarne „Założenia edukacji międzykulturowej w praktyce szkolnej i poza szkolnej”

Prof. Fred Bonner ( Texas A&M University, USA)

Funkcjonowanie uczniów z grup mniejszościowych w amerykańskiej szkole.

Prof. Rosemary Sales, dr Alessio D’Angelo, dr Magda Lopez Rodgriguez, dr Louise

Ryan (School of Health and Social Sciences, Middlesex University, Wielka Brytania)

Polish Pupils in London Schools: opportunities and challenges.

Prof. dr hab. Hanna Malewska-Peyre (Francja)

Nauczyciel wobec uczniów zróżnicowanych kulturowo.

Prof. Shlomo Back (Kaye Academic Collage of Education, Izrael)

Tożsamość moralna nauczycieli.

11.00-11.30 - przerwa kawowa

11.30-13.00 - obrady w sekcjach

SEKCJA 4: EDUKACJA MNIEJSZOŚCI NARODOWYCH, ETNICZNYCH I RELIGIJNYCH

Dr hab. Bogusław Milerski (Akademia Pedagogiki Specjalnej)

Nauczanie religii w szkole w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo.

Mgr Katarzyna Gromadzka, mgr Joanna Sacharczuk (Uniwersytet w Białymstoku)

W kręgu wielokulturowości – wyzwania i potrzeby edukacyjne dzieci.

Mgr Iga Kazimierczyk (Centrum Edukacji Obywatelskiej/Uniwersytet Warszawski)

Potrzeby edukacyjne mniejszości żydowskiej w Polsce.

Mgr Dorota Jaworska-Matys (Uniwersytet Gdański)

Społeczność polskich szkół na Litwie – edukacja w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo.

Mgr Katarzyna Potoniec (Uniwersytet w Białymstoku)

Świat dzieci uchodźców.

Mgr Ireneusz Lukas (Chrześcijańska Akademia Teologiczna)

Edukacja międzykulturowa poprzez nauczanie religii. Doświadczenia niemieckie.

SEKCJA 5: PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ

Dr Plyska Yuriy (Szkoła Wyższa Gospodarstwa Wiejskiego)

Uczestnictwo w kulturze nauczyciela jako podstawa jego pracy w społeczeństwie wielokulturowym.

Dr Grażyna Olszewska–Baka (Nauczycielskie Kolegium w Białymstoku)

Integracja i mobilność edukacyjna w europejskich standardach kształcenia pedagogicznego.

Dr Ewa Dąbrowa, mgr Urszula Markowska-Manista, mgr Anna Łagocka (Akademia Pedagogiki Specjalnej)

Nauczyciele o edukacji międzykulturowej.

Dr Małgorzata Rosalska (Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Edukacja wielokulturowa w kształceniu akademickim.

SEKCJA 6: DOBRE PRAKTYKI EDUKACYJNO-SPOŁECZNE W SPOŁECZEŃSTWACH ZRÓŻNICOWANYCH KULTUROWO

Dr Alicja Joanna Siegień-Matyjewicz (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski)

Wybrane metody nauczania preferowane w edukacji międzykulturowej.

Dr Małgorzata Falkiewicz-Szult (Uniwersytet Szczeciński)

Wprowadzenie w wielokulturowość poprzez przyswajanie języków obcych przez dzieci w wieku przedszkolnym.

Mgr Ewa Noemi Orłowska (Trener Nonviolent Communication)

Czego uczyć Jasia, by Jan umiał się porozumiewać - prezentacja wykorzystania Nonviolent Communication w niemieckim projekcie dla przedszkoli Giraffentraum (www.giraffentraum.de) jako przykład dobrej praktyki edukacyjnej w społeczeństwie wielokulturowym.

Dr Elżbieta Chromiec (Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych)

Edukacja nieformalna na rzecz dialogu międzykulturowego – z doświadczeń polskich organizacji non-profit.

Dr Magdalena Kuleta-Hulboj (Uniwersytet Warszawski)

Międzynarodowa wymiana młodzieży w perspektywie edukacji międzykulturowej (na przykładzie wymiany polsko-izraelskiej).

Mgr Anna Młynarczuk (Uniwersytet w Białymstoku)

Możliwości wspierania uchodźców na przykładzie pracy wolontaryjnej studentów Uniwersytetu w Białymstoku.

13.00-14.30 - przerwa obiadowa

14.30-16.30 - panel dyskusyjny „Potrzeby edukacyjne dzieci wietnamskich”

16.30-16.45 - przerwa kawowa

16.45-17.45 - zamknięcie konferencji

Miejsce konferencji:

Akademia Pedagogiki Specjalnej

ul. Szczęśliwicka 40, gmach C

Warszawa