4 grudnia 2011 - Koncert Pieśni Sefardyjskich - Gerard Edery Ensemble w Białej Synagodze

4 grudnia 2011 - Koncert Pieśni Sefardyjskich - Gerard Edery Ensemble w Białej Synagodze

W niedzielę (4.12.11) w Białej Synagodze odbył się koncert tradycyjnych pieśni sefardyjskich. Zagrał Gerard Edery z zespołem.

W składzie muzycznym:
Gerard Ederly – wokal, gitara; Małgorzata Pańko – wokal; Anna Wandtke – skrzypce; Robert Siwak – instr.perkusyjne; Sebastian Wypych – kontrabas.

ARTYŚCI:

Małgorzata Pańko - wokal (mezzosopran)

Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną, wyróżniona Medalem „Magna cum Laude” (2003). Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego na rok 2010. Laureatka licznych konkursów wokalnych. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich wybitnych twórców. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej występuje między innymi w partiach Poliny w „Damie Pikowej” Czajkowskiego, Margret w „Wozzecku” Berga, Suzuki w "Madame Butterfly" Pucciniego, Rosalie w "Przysiędze" Tansmana, Jadwigi w "Strasznym dworze" Moniuszki,  Olgi w "Onieginie" Czajkowskiego czy Krystyny w "Pasażerce" Weinberga.

Pracowała z wieloma znakomitymi reżyserami, w repertuarze oratoryjno-kantatowym artystki znajdują się dzieła od Pergolesiego do Franka Martina - Msze, Stabat Mater i inne utwory: Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Dvořáka, Szymanowskiego, a także IX Symfonia Beethovena, Aleksander Newski Prokofiewa, II Symfonia Mahlera. Występuje również z repertuarem kameralnym i pieśniarskim. Występowała na estradach filharmonicznych w kraju i za granicą. Współpracuje też z warszawską Filharmonią im. Romualda Traugutta oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej i z orkiestrami: Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Krakowskiej, Wrocławskiej, jak również z Polską Orkiestrą  Radiową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, orkiestrą Sinfonia Iuventus i Sinfoniettą Cracovią.

Gerard Edery - wokal, gitara

Znakomity amerykański artysta, jeden z największych na świecie ekspertów w muzyce sefardyjskiej diaspory. Koncertuje na całym świecie, w swojej twórczości łączy elementy wielu kultur oraz tradycji muzycznych Europy, Bliskiego Wschodu, Ameryki Południowej i starożytnej Persji.                                         

Anna Wandtke – skrzypce (solistka i kameralistka)

Anna Wandtke, urodzona w 1980 roku w Gdańsku, ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. St. Moniuszki w Gdańsku, gdzie swe umiejętności gry na skrzypcach doskonaliła w klasie prof. Krystyny Jureckiej. W roku 2005 ukończyła również z wyróżnieniem Hochschule fuer Musik, w klasie prof. Waleriego Gradowa w Mannheim.

Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych w kraju i za granicą. Była stypendystką Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Lata 2000 i 2001 przyniosły nominacje do Nagród „Czerwonej Róży”, a w roku 2002 gdańska skrzypaczka zdobyła Nagrodę dla Młodych Twórców w Gdańsku. W roku 2003 otrzymała Stypendium Artystyczne „DAAD” w Niemczech, wygrywając akademicki konkurs w Hochschule fuer Musik w Mannheim. Występowała z wieloma orkiestrami (Filharmonia Bałtycka, Kameralna Orkiestra Wojciecha Rajskiego, Niekonwencjonalna Orkiestra Kameralna, Akademicka Orkiestra Symfoniczna). Grała recitale w wielu miastach Polski (Poznań, Katowice, Łódź, Słupsk, Koszalin, Wrocław, Elbląg, Gdańsk) oraz za granicą (Szwajcaria, Niemcy, Francja, Belgia).

Od 2004 roku, jako muzyk – kameralista, współpracuje z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywa dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2. Od roku 2002 jest członkiem Międzynarodowej UBS Verbier Festival Orchestra, pod dyrekcją James’a Levine’a. W roku 2005 została członkiem międzynarodowej orkiestry kameralnej Maxima Vengerova. Do współpracy zapraszana jest również przez Orkiestry: Sinfonia Varsowia oraz Sinfonietta Cracovia. Jako muzyk, prowadzi bardzo aktywną działalność kulturalną, biorąc udział w licznych przedsięwzięciach artystycznych w kraju i za granicą. Naucza gry na skrzypcach w Gdańskiej Akademii Muzycznej.

Robert Siwak - instrumenty perkusyjne

Absolwent A.M. i F.C. w Warszawie w klasie perkusji prof. E. Iwickiego. Od 1990 roku specjalizuje się w grze na arabskich i perskich instrumentach perkusyjnych. Prowadzi aktywną działalność artystyczną. Wystąpił na wszystkich ważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce. Koncertował w większości krajów europejskich, a także w Azji i Afryce. Nagrał ponad 40 płyt CD dla wytwórni polskich i zagranicznych. Jest członkiem kilku formacji muzycznych (od muz. dawnej, poprzez folk, etnojazz i rocka do muz. współczesnej).

Od 1995 roku wraz z zespołem „DesOrient” nagrywa muzykę filmową z Michałem Lorencem (filmy: "Poznań 56", "Bandyta"," Zabić Sekala", "Daleko od Okna", "Złoto Dezerterów", „Całopalenie”, ”Przedwiośnie"; "Babie Lato", "Fale", "Fundacja", „Piekło Niebo”, „Wino Truskawkowe”, ‘’Wszystko będzie dobrze”, „Pokój w duszy”, „Kołysanka”, „Różyczka”, „Śluby Panieńskie”,  „Czarny Czwartek”, „Jan Paweł II Szukałem Was…”, „W imieniu diabła”, serial "Glina"; oprawa muzyczna programu "Panorama"). Współpracuje również m. in. z Krzesimirem Dębskim , J.A.P. Kaczmarkiem (film „Quo Vadis”), Kayah, J. Kleyffem, P. Mykietynem (filmy: „Ono”; „Tatarak”, „Pasja wg. Św. Marka”, „Essential Killing”), M. Pomianowską, St. Radwanem, J. Satanowskim, St. Syrewiczem.

Bierze udział w recitalach piosenki aktorskiej: E. Jungowskiej, A. Popławskiej, P. Tucholskiego i G. Rogowskiej. Jest współautorem muzyki do przedstawień teatralnych: "Sytuacje rodzinne" - Teatr  w Opolu i "Alina na Zachód" - Teatr Dramtyczny w Warszawie. Prowadził kursy gry na dawnych instr. perkusyjnych  m.in; w Starym Sączu, Poznaniu oraz  na III Festiwalu „Skrzyżowanie Kultur” w Warszawie.

Sebastian Wypych - kontrabas

Urodzony w 1977 roku w Warszawie. Laureat licznych konkursów. Stypendysta IV Edycji Programu "Młoda Polska" 2006/07 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP za dotychczasowe osiągnięcia artystyczne. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego. Pobierał równierz nauki u Lee Mesh’a – solo kontrabasisty Metropolitan Opera New York.

Jako muzyk  kameralista współpracuje z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą - między innymi z Orkiestrą Kameralną "Wratislavia" Jana Staniendy, "Concerto Avenna" Andrzeja Mysińskiego, "Sinfonia Varsovia", czy „Sinfonietta Cracovia”. Jako solista występował z orkiestrami: Concerto Avenna, Mała Filharmonia, Sinfonietta Cracovia, The New Art Ensemble, Vladymirska Orkiestra Kameralna, czy Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej. W roli solisty występował też z tak znakomitymi artystami jak; Robert Kabara, Tytus Wojnowicz, Piotr Stefaniak, Roby Lakatos, czy Dmitrij Sitkowiecki.

Jako kierownik artystyczny, podczas koncertów prowadził od pulpitu orkiestry: Sinfonietta Cracovia, Capella Bydgosiensis, Filharmonia Rzeszowska,  Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, The New Art Ensemble, Polska Filharmonia Bałtycka, Gdynia Sinfonia, czy St.Christoph Chamber Orchestra z Wilna. Współpracuje z czołowymi zespołami interpretującymi muzykę dawną, a w tym Il Tempo Agaty Sapiechy, Narol Baroque Władysława Kłosiewicza, Esentia Musica Tytusa Wojnowicza, czy L'Ensemble Hyacinthus, którego solistką jest Ewa Małas-Godlewska z programem p.t. „La Farinella”.

W latach 2000-2006, był członkiem The UBS Verbier Festival Orchestra Jamesa Levine'a, gdzie pelnił funkcję koncertmistrza grupy kontrabasów. Jest współzałożycielem zespołów "Kameleon", który współpracuje z wieloma czołowymi, polskimi aktorami i teatrami oraz zespołu TANGATA QUINTET, specjalizującego się w muzyce tangowej.

Na gruncie muzyki eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną oraz wieloma stylami sztuki muzycznej.  Kontrabasista The UBS Chamber Orchestra. Współpracował równierz z licznymi, znanymi solistami.

Założyciel i szef artystyczny THE NEW ART ENSEMBLE. Pomysłodawca i szef artystyczny projektu „Tanga Świata” do którego zaprosił światowej sławy  skrzypka  – Robiego Lakatosa.

Prowadzi bardzo żywą działalność koncertową, jako solista i kameralista oraz organizacyjną i producentcką. Jest zapraszany jako wykładowca na Międzynarodowe Kursy Interpreatacji Muzycznej – Nowy Sącz. Naucza gry na kontrabasie w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a od roku 2011/12 rozpocznie działalność pedagogiczną na Warszawskim Uniwerstytecie Muzycznym.