10 maja 2013 - „GILGAMESZ” – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy

10 maja 2013 - „GILGAMESZ” – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy

Ośrodek i Fundacja Pogranicze zaprosili na koncert Teatru Chorea „GILGAMESZ” - koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy.

Koncert odbył się 10 maja 2013 roku (piątek) o godz. 20.00 w Białej Synagodze w Sejnach w ramach sympozjonu „Partnerstwo Wschodnie jako projekt kulturowy”.

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Chór: Joanna Chmielecka, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska, Sean Palmer, Kuba Pałys, Justyna Sobieraj- Bednarek, Elina Toneva, Dara Weinberg.
Altówka: Paweł Odorowicz
Kontrabas: Wojciech Traczyk
Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler
Kwartet smyczkowy Befane: pierwsze skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, drugie skrzypce Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela - Zofia Łęczycka

Konsultacja literacka: Dara Weinberg

O KONCERCIE:

Który głębię widział
Który wszytko poznał
Tajemnice widział
Wszystko pojął...

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomniany brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru. Koncert prezentuje 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji. Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys. p.n.e., przeplatane są pieśniami w polskim tłumaczeniu. Całość  wykonuje 12 osobowy chór złożony z artystów posiadających różnorodne doświadczenie muzyczne i teatralne. Towarzyszy im zespół muzyczny w składzie: Paweł Odorowicz (altówka), Wojciech Traczyk (kontrabas),  Hubert Zemler (instrumenty perkusyjne) oraz kwartet smyczkowy Befane.

Tomasz Krzyżanowski - kompozytor, aranżer, producent  i multiinstrumentalista. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, filmów, performansów, projektów artystycznych. Na stałe współpracuje z Teatrem CHOREA z Łodzi, w którym od 2004 roku kieruje pracą muzyczną. Od 2011 roku prowadzi w Łodzi Wielki Chór Młodej Chorei. Od roku 2006 wraz z Teatrem CHOREA realizujewarsztaty muzyczno-teatralne na całym świecie dla aktorów, muzyków, tancerzy, performerów (m. in. w RedCat i Calarts w Los Angeles, w Centrum Sztuki w Delfach, w Meyerhold Center w Moskwie, w Teatrze Atalaya w Sevilli, na Giving Voice w Aberystwith). Autor muzyki do spektakli: Gry w Pana Cogito, Grotowski – próba odwrotu i Bachantki w reż. Tomasza Rodowicza, Tehillim/Psalmy w reż. Pawła Passiniego, Antygona w reż. Doroty Porowskiej, TOV w reż. Rosanny Gamson, Koguty, Borsuki i inne kozły, Córka swojej matki w reż. Igi Załęcznej, Mnemotechniki w reż. Leny Rogowskiej. Skomponował muzykę do widowiska Oratorium Dance Project z udziałem Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz 100 tancerzy i chórzystów amatorów, uznanego za najważniejsze łódzkie wydarzenie artystyczne 2011 roku i nagrodzonego Energią Kultury.



ORGANIZATORZY:

Dom Polski Wschodniej w Brukseli
Ośrodek "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" w Sejnach
Fundacja Pogranicze


PATRONAT MEDIALNY:

Polskie Radio Program 2
Gazeta Wyborcza
Wrota Podlasia
Niebywałe Suwałki