Yaarah Bar-On gościem Wioski Budowniczych Mostów, 14 - 24 sierpnia 2015

Yaarah Bar-On  gościem Wioski Budowniczych Mostów, 14 - 24 sierpnia 2015

jest rektorem Oranim Academic College of Education, szkoły wyższej dla nauczycieli, położonej w północnym Izraelu, w miejscu symbolicznym, które jest “bramą” do wielokulturowej Galilei

Yaarah Bar-On jest rektorem Oranim Academic College of Education, szkoły wyższej dla nauczycieli,

położonej w północnym Izraelu, w miejscu symbolicznym, które jest “bramą” do wielokulturowej

Galilei. Studentami tej szczególnej szkoły, kształcącej nauczycieli dla całego kraju, są osoby o różnym

pochodzeniu i tożsamości, w tym Żydzi, Arabowie, Druzowie i imigranci z Afryki, głównie Etiopczycy.

Jako rektor, wspólnie z gronem profesorskim, stworzyła w Oranim innowacyjny program kształcący

kompetencję międzykulturową i starający się sprostać wyzwaniu budowania pluralistycznego,

nowoczesnego społeczeństwa.

Obroniła doktorat z historii społecznej na Uniwersytecie w Tel Awiwie. W latach 1997-1999 była

pracownikiem naukowym Mandel School of Educational Leadership. Przez kolejne dwa lata była

dyrektorem departamentu Ministerstwa Edukacji, zajmującym się wprowadzeniem w życie raportów

Shenhara-Kremnitzera dotyczących pluralizmu w judaizmie i edukacji obywatelskiej dla pokoju. Przez

dekadę lat 2003-2012 pełniła obowiązki wicerektora do spraw studenckich Akademii Sztuk i Designu

Bezalel w Jerozolimie. Jest członkiem rady Izraelskiej Biblioteki Narodowej.

Opublikowała trzy książki w języku hebrajskim o życiu kobiet: Zatłoczona izba porodowa: równość płci

i opinia publiczna w początkach nowoczesnej ginekologii (2000), Wschód słońca w Śródziemnomorzu:

Kobieta amerykańska w batalionach pracy (2005), Żydowska wiedźma na dworze Ludwika XIII (2011).

Moshe Shner, jeden z profesorów Oranim College, w tekście poświęconym Galilei, jako „laboratorium

wielokulturowości” pisał: Naszym wyzwaniem w Oranim College jest zmierzenie się z rzeczywistością,

w której każda zamieszkała tu społeczność ma swoją własną Galileę i w większości jest ślepa na

Galilee innych. Sąsiadujące ze sobą wspólnoty, żyjące razem, korzystające z tej samej infrastruktury

dróg, szpitali, galerii handlowych i natury, w bardzo niewielkim stopniu znają siebie wzajemnie.

Nauczyciele w naszych szkołach nie mają podstawowej wiedzy o sąsiednich kulturach i wykształcenia

by o nich uczyć, w związku z tym w niewielkim stopniu mogą pracować na rzecz poważnego dialogu

międzykulturowego. W części winien jest temu zasmucający fakt braku nawet jednego pełnego

programu dla nauczycieli w Izraelu odnoszącego się do tej rzeczywistości i oferującego nauczycielom z

każdej z tych kultur profesjonalna wiedzę i narzędzia do uczenia swoich uczniów o innych w ich

sąsiedztwie. Wszyscy pozostawieni jesteśmy na pastwę stereotypów, wzajemnych lęków i nieufności,

które potęgowane są przez sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa w naszym regionie. […] W Galilei nie

mamy ani świętych wzgórz ani najważniejszych miejsc kultu religijnego, jak w Jerozolimie. Dzielimy

wspólne targowiska, drogi, szpitale, przedsiębiorstwa i bogactwa naturalne, i właśnie dlatego

możemy nauczyć się jak wszystko to uczynić częścią prosperującego, zintegrowanego,

wykształconego, nowoczesnego społeczeństwa.