Żydzi i Niemcy. Eseje, listy, rozmowa. pismo "Studium", 5/2006

Żydzi i Niemcy. Eseje, listy, rozmowa. pismo "Studium", 5/2006

Znany przede wszystkim i ceniony jako wybitny historyk oraz – jak pisze Adam Lipszyc – „faktyczny twórca poważnych badań nad dziejami żydowskiego mistycyzmu”, był także Gershom Gerhard Scholem kimś, kogo można określić mianem świadka XX-wiecznej historii niemieckich Żydów. Ponieważ o tym pierwszym Scholemie – badaczu mistyki i kabały – wiadomo w Polsce, po publikacji jego trzech fundamentalnych prac na te tematy, stosunkowo dużo, pozostała jeszcze do pokazania ta druga strona myśli Scholema, strona bardziej doczesna, uwikłana w historię i politykę. Od tej strony właśnie prezentuje Scholema tom „Żydzi i Niemcy. Eseje. Listy. Rozmowa” i jest to, trzeba powiedzieć, prezentacja niezwykle cenna i bogata. Jest w tym zbiorze Scholem poważny, polemiczny, żarliwy, ale też dowcipny i ironiczny, na przykład wtedy, gdy mówi o tym, do czego ludzie używają rozumu.

„Myślę, że na ogół – mówi Scholem w jednej z rozmów tego tomu – ludzie używają rozumu, aby krytykować tradycję lub otoczenie. Jest to jak najbardziej prawomocne użycie, ponieważ narzędzie, jakim jest rozum, rozwijało się w człowieku zdecydowanie od strony krytycznej i destrukcyjnej. Kiedy oddzielamy rozum od reszty możliwości człowieka uwarunkowanych przez jego system popędowy, od jego psychologii, okazje się, że funkcją rozumu jest krytyka.” Bardzo ważne dla wielu czytelników okażą się też zapewne zawarte w tym tomie eseje poświęcone Walterowi Benjaminowi, Martinowi Buberowi, Franzowi Rosenzweigowi, czy wyimki z korespondencji Scholema dotyczące pisarstwa Franza Kafki. Przy czym na przykład o Walterze Benjaminie pisze Scholem nie tylko arcypoważnie, lecz także z subtelnym humorem: „Do osobliwości filozoficznej prozy Benajmina – krytycznej, metafizycznej prozy, w której czynnik marksistowski stanowi coś w rodzaju inwersji aspektu metafizyczno-teologicznego – należy jej olbrzymia podatność na kanonizację, rzekłbym niemal – podatność na to, by cytować ją niczym jakieś Pismo święte.” Głównym jednak tematem zbioru są stosunki żydowsko-niemieckie, którym Scholem od zawsze starał się przywrócić straszliwie zaburzona przez druga wojnę światową równowagę. Ten monumentalny zbiór wieńczy „Dziesięć ahistorycznych tez o kabale”, w których Scholem pisze m.in.: „Jawność głównych dzieł starej kabalistycznej literatury jest najistotniejszą gwarancją ich tajemnicy. Albowiem my już nie widzimy, a kiedyż ktoś do nas przemówi? (...) Czy mamy więc tu znów do czynienia z ową mistyczno-anarchistyczną polityką, która lepiej skrywa tajemnice drogą wypowiedzenia niż przemilczenia? A który ze wszystkich wypowiedzianych światów jest głębiej pogrążony w swym zagadkowym wypowiedzeniu niż świat luriańskiej kabały?” Piękny, ważny tom.

pismo "Studium", 5/2006

Scholem Gershom, Żydzi i Niemcy. Eseje. Listy. Rozmowa. Sejny 2006, Pogranicze.