Olga Arkhipava - rezydencja Pogranicze / Białoruś 2022

Olga Archipova

Olga Archipowa z Białorusi, krytyk sztuki i kulturoznawcą jest czwartym rezydentem programu Pogranicze/Białoruś w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie.

Olga Arkhipava / Ольга Архипова / Volha Arkhipava. Urodziła się 21 lipca 1974 w Postawach na Białorusi.

Studiowała na Białoruskim Państwowym Uniwersytecie Kultury na kierunku „Kulturologia” (1993–1998).

Od 1998 do 2022 pracowała w Narodowym Muzeum Sztuki Republiki Białorusi jako pracownik naukowy białoruskiego działu sztuki XX-XXI wieku.

W 2020 roku była członkiem grupy inicjatywnej w siedzibie kampanii Wiktora Babaryki.

Główne tematy naukowe: stowarzyszenia artystyczne Białorusi; awangarda białoruska lat 80. i 90. (autor portalu belavangard.by w latach 2012–2015, przygotowanie materiałów do portalu kalektar.org); abstrakcjonizm białoruski; projekt „Wszechświat Józefa Drozdowicza”, studiowała biografie artystów XX wieku i ich prace, była kuratorem ponad 50 wystaw w Narodowym Muzeum Sztuki Republiki Białorusi.

Główne publikacje:

  • książka z serii „100 wybitnych postaci kultury białoruskiej” Józef Drozdowicz. Autorzy: Olga Arkhipova, Liya Kiselyova. Mn. Wydawnictwo „Żniwa”, 2016.
  • artykuł „Sto lat białoruskiej awangardy” wraz z O. Rybchinskim w katalogu wystawy „Awangarda: od kwadratu do obiektu” Wydawnictwo „Fikcja”, 2014.
  • artykuł „Sztuka postmodernizmu” w katalogu wystawy „Dziesięć wieków sztuki białoruskiej” Mn. Wydawnictwo Chetyre Chevterti, 2014.
  • Album „Białoruska awangarda lat 80.”, Mińsk, wydawnictwo I. Logvinov, 2011
  • Artykuł „Na granicy kategorii estetycznych. Fuprematyzm”. magazyn „Partizan” nr 13.
  • Artykuł (wspólnie z Olgą Rybczyńską) „Na prawach światów nonkonformistycznych…” (o białoruskiej awangardzie) czasopismo „Sztuka” (Sztuka), nr 11-2010, s. 28-29.
  • Olga Arkhipowa, Jewhen Szunejka. Fantastyczne podróże Józefa Drozdowicza. „Białoruski Dziennik Historyczny”, nr 11-2008 (s. 25-36);

Niektóre projekty wystawiennicze:

  • 2021 wystawa „Los artysty” z okazji 125-lecia Michaiła Filippowicza;
  • Projekt 2019 w wystawie stałej Muzeum Narodowego Republiki Białoruś „Wszechświat Józefa Drozdowicza”
  • 2018 wystawa „Wszechświat Józefa Drozdowicza” z okazji 130-lecia artysty;
  • 2012 wystawa „Białoruski abstrakcjonizm”;
  • 2010 wystawa „Białoruska awangarda lat 1980-1990” z prywatnej kolekcji Andrieja Plesanova (współkuratorka Olga Rybchinskaya);
  • 2009 wystawa „Zachodnia Białoruś w sztuce”;

Termin rezydencji 24 kwietnia - 14 maja 2022


Podczas rezydencji Olga Archipowa wygłosiła wykłady:

11 maja, godz. 17.00, Sejneńska Spółdzielna Jazzowa

„Sztuka białoruska XX wieku” wykład wraz z prezentacją. Wykład tłumaczy Mikołaj Wawrzeniuk.

28 kwietnia, godz. 18.00, Galeria Arsenał w Białymstoku

Wykład Olgi Archipovej "JAZEP DRAZDOVIČ - ARTYSTA TRANSGRESYWNY"

Jazep Drazdovič (1888—1954) jest wyjątkową postacią w sztuce białoruskiej. Poeta i artysta, który wybrał życie bezdomnego wędrowca i utrzymywał się z malowania dywanów w chłopskich chatach. Rzeźbiarz, etnograf, filozof, mentor, chiromanta, astronom amator i autor oryginalnej koncepcji kosmologicznej.
Swoje sny nazywał „lotami astralnymi”, a owe lunatyczne opowieści o życiu na Saturnie, Księżycu i Marsie, skrzętnie zapisywał od razu po przebudzeniu. W 1931 roku opublikował książkę „Ruchy niebieskie”, w której opisał pochodzenie i budowę Układu Słonecznego.

Czarną magię zalicza się do jednej z pierwszych pięciu prac artysty. Powstała, gdy Jazep Drazdovič był felczerem w Armii Rosyjskiej w Wolsku (obecnie miasto na terytorium Rosji). W języku białoruskim słowo „чары” odnosi się do tego, co nieziemskie, transcendentne i zazwyczaj rozumie się je jako „zaklinanie”.
Lata 1900. to czasy bezrolnego chłopstwa, ubóstwa, ale także przemian społeczno-politycznych i pierwszej masowej fali emigracji Białorusinów (ponad pół miliona osób).
Proroczy model przyszłości Vitа, Albarusia, Libertas — życie, Białoruś, wolność to swoisty manifest doświadczenia duchowego Jazepa Drazdoviča, którego mistyczna natura zawsze była skierowana do światła wiedzy oraz konfrontacji z systemami przemocy, ucisku, opresji i zła. Zmarł jak nomada. Jego martwe ciało znaleziono na bocznej, wiejskiej drodze.