13 lutego 2014 - "Czas zatrzymany" - wystawa w Białej Synagodze

13 lutego 2014 - "Czas zatrzymany" - wystawa w Białej Synagodze

13 lutego 2014 o godzinie 18.00 w Białej Synagogi w Sejnach odbył się wernisaż wystawy "Czas zatrzymany" autorstwa Witolda Jurkiewicza. Zaprezentowane zostały zdjęcia zrobione na Białorusi, Ukrainie, Litwie czy wschodzie Polski obrazujące życie codzienne mieszkańców wsi. Po wernisażu odbył się pokaz slajdów wzbogacony komentarzem autora.

"Zdjęcia są świadectwem prawdy obserwatora – fotografa, jego uważności i szacunku do człowieka. Potwierdzają poetyckie spojrzenie na otaczający świat, wrażliwość na zmieniające się krajobrazy, na upływający czas i zapomniane losy. Zainteresowanie tą tematyką nie dziwi, gdy poznamy opinię autora na temat sztuki fotografii, o której mówi, że jest dla niego sposobem na życie, pogodzeniem się ze światem i motywacją do nawiązania dialogu."

za www.niebywalesuwalki.pl

Witold Jurkiewicz – ur. w 1955r. w Olecku. Zajmuje się fotografią kreacyjną, społeczną i pejzażową. Od 1985r. należy do Związku Polskich Artystów Fotografików, w którym pełnił funkcję prezesa Zarządu Okręgu Toruńsko – Bydgoskiego w latach 1996 do 2008

W 1997r. uzyskał doktorat w dziedzinie sztuki plastyczne w dyscyplinie artystycznej grafika na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jest autorem wielu wystaw indywidualnych w kraju i zagranicą. Uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Od 1987r. prowadzi zajęcia dydaktyczne z fotografii w Zakładzie Plastyki Intermedialnej na kierunku Edukacja Artystyczna na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.

Ostatnie wystawy: Ikonografie przeszłości (galerie niezależne, Białoruś 2006 – 2007), Znaki tożsamości kresów wschodnich (Muzeum Historii Fotografii, Bydgoszcz 2007), Czarno – biała, kolorowa Ukraina (Galeria ARTERIER, Toruń UMK 2008), Fotografie (Dom Muz, Toruń 2008), Kresy z lat 2005 – 2008 (Galeria Fotografii B&B, Bielsko – Biała 2008) Andaluzja (Galeria Poczta, Bydgoszcz 2008), Danieli świat zatrzymany (Galeria nad Wisłą, Toruń 2011), Ludzie / Miejsca / Znaki (Muzeum Okręgowe, Suwałki 2013), Po drodze (Galeria prawdziwej sztuki im. Andrzeja Legusa, ROK ,,Mazury Garbate”, Olecko 2013), Z mojego archiwum PRL (Galeria Autorska J. Kaji i J. Solińskiego, Bydgoszcz 2014) .

Laureat dyplomu i medalu im. Jana Bułhaka za wybitne osiągnięcia twórcze w dziedzinie fotografii na 50 – lecie ZPAF. Współautor Antologii Fotografii Polskiej pod redakcją Jerzego Lewczyńskiego (1999). Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010). Jego prace są w zbiorach Muzeum Fotografii we Wrocławiu, Krakowie, Muzeum Okręgowym w Toruniu i Bydgoszczy.

 www.witoldjurkiewicz.zenfolio.com

Obraz świata w fotografiach Witolda Jurkiewicza

"Język twórczej wypowiedzi fotografika został jasno skrystalizowany przed wieloma laty. Tematyka kresowa jest rzeczywiście ulubionym obszarem artystycznej penetracji artysty. Z wielką pieczołowitością celebruje motywy czerpane prosto z życia, fotografując zwykłych ludzi, najczęściej w niezwykłych sceneriach, w porównaniu do realiów świata Zachodu końca XX i początku XXI wieku. Białoruś, Ukraina, Litwa i nasze Kresy Wschodnie, to dla Witolda Jurkiewicza niewyczerpane źródła inspiracji. Tam z aparatem fotograficznym zbliża się w sposób serdeczny, przenikliwy i jednoczący z pięknem każdego skrawka ziemi i jej architekturą, przy których zatrzymuje się najczęściej. Jego zdjęcia przesiąknięte są bagażem doświadczeń, zazwyczaj starszych ludzi. Swoje obrazy rejestruje przy ich obejściach i podczas codziennej krzątaniny. Bohaterowie zdjęć pokazywani są w pozach niewymuszonych, jakby nie zauważani przez nikogo z zewnątrz. Również te kadry, na których brak postaci przesiąknięte są piętnem i blaskiem obecności człowieka. Jego ulubionymi motywami są nie tylko przydomowe obejścia, ale też prowadzące do nich drogi i ścieżki. Chętnie zagląda również do wnętrz wiejskich chat. Jest wielbicielem tych wszystkich miejsc, które tak często pomijane są i zapominane w pogoni za gromadzeniem coraz większej ilości dóbr materialnych. W wyrafinowany sposób wyławia migawkowe kadry, z ludźmi i zwierzętami pojawiającymi się niczym na życzenie artysty. Posiada także nieprzeciętny dar wyszukiwania ciekawych motywów – architektury i jej fragmentów bez postaci."

Marian Stępak

O wystawie w mediach: