Mikołaj Trzaska do Sejn wraca a nie podróżuje, przyjeżdża, jakkolwiek. Praktycznie rokrocznie spotykają się z Orkiestrą Klezmerską Teatru Sejneńskiego, czego wynikiem jest praca zespołowa i chociażby muzyka do filmów Wojciecha Smarzowskiego "Wołyń" i "Kler". Tygodniowe próby i koncert odbyły się jak zawsze w ramach programu Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej w cyklu Lato w Pograniczu.
Fotografie: Staszek Czyżewski.
"Muzyczna koncepcja oparta jest na wyobrażeniu, zasadzie przekazywania niewidzialnej, dźwiękowej sztafety. Grając przyjmujemy różne rodzaje narracji, bywamy akompaniatorami, z poszczególnych fraz budujemy struktury kompozycyjne, by pózniej wcielić się w rolę solistów. Poszukujemy wciąż nowych współbrzmień. Zatracamy się w dźwiękach i odnajdujemy się w muzycznych frazach. Podejmujemy spontaniczne decyzje poruszając się pomiędzy granicami brzmień, pomiędzy tym co melodyjne i tym co zabiera nas w świat abstrakcyjnych opowiadań. Ważymy dźwięki i nadajemy im rozpęd, poruszamy się pośród delikatnych detali aż po silne detonujące akcenty."
„Zaakceptować swoją przeszłość - swoją historię - to nie to samo co pogrążać się w niej: to raczej nauczyć się nią posługiwać” - cytat z książki „Następnym razem pożar” James Baldwin
Mikołaj Trzaska - saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor muzyki filmowej. Studiował w Gdańskiej ASP. Wyrósł na gruncie yassu - ruchu artystyczno-społecznego. Był współzałożycielem - legendarnej Miłości, także liderem Łoskotu. Jego obecność na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej rozpoczęła się na początku lat dwutysięcznych. Sztuki muzycznej uczył się u boku takich wybitnych artystów jak Peter Brötzmann, Joe McPhee i Ken Vandermark. Koncertował w Skandynawii, Rosji, Europie wschodniej, środkowej i zachodniej, Izraelu oraz Stanach Zjednoczonych. Współpraca i jego autorskie dokonania zostały udokumentowane na wielu albumach płytowych. Tworzy projekty związane z literaturą. Podstawą poszukiwań twórczych Trzaski jest łączenie muzycznej opowieści i rozwój muzycznego języka. Jego główna inspiracja to odbudowanie i rozwijanie tożsamości żydowskiej, realizuje swoje idee w projektach Shofar oraz Ircha. Szerszej publiczności zanany jest jako kompozytor muzyki filmowej, od lat współpracuje z Wojciechem Smarzowskim, skomponował muzykę do filmów: Dom Zły, Róża, Wołyń, Pod Mocnym Aniołem, Kler Wesele II, oraz „Kos” w reż, Pawła Maślony.